zondag 4 juli 2010

Fluovissen, platypussen en stinkende koala's

Van Townsville reden we recht naar Bowen om er te zwemmen in Horseshoe Bay. Er lag heel wat koraal (grijs skelet) op het strand, als voorproefje op wat we de dag erna gingen onderzoeken... :)

We reden diezelfde dag nog van Bowen naar Airlie Beach en ook de drie Vlamingen gingen mee. Direct een tamelijk goedkope camping gevonden en ons verdiept in de miljoenen flyers en brochures over de Whitsunday Islands. Omdat die jongens dat al van plan waren en wij ontdekten dat zo een dagtrip maar de helft zo duur was als we dachten, en omdat je het Great Barrier Reef gewoon moet zien, gingen we mee!

De boot was al een beetje oud, met niet zo'n ideale plaats om rond te kijken. En ondanks mijn pilleke was ik al snel misselijk :) Maar niet getreurd, ik heb er zeker van genoten! We bezochten een lookout van waar je alle Whitsunday eilanden kon zien slash fotograferen en wandelden door tropisch regenwoud, rustten een uurtje uit op het knisperige, witte zand van Whitsunday Beach, aten buffet op de boot en gingen daarna - eindelijk! - snorkelen. Met giga zwembril en snorkel, wet suit en zwemvliezen zwommen we eerst een heel diep stuk over om dan in het ondiepere water koraal en vissen te gaan bewonderen. Alle mogelijke groottes, kleuren en vormen - zowel koraal als vissen. Er was een hele grote fluoblauw-met-fluogroene vis die lipkes had en van het koraal smulde, er was paarsig koraal dat zich terugtrok in een schelp als je erover zwom, er was oranje koraal dat stond te wuiven in het water, ik zag heel veel kleine visjes in alle mogelijke kleuren,... Ik hoef wellicht niet meer te zeggen dat ik het fantastisch vond? En Tim vond dat ook, natuurlijk!

Vanuit Airlie Beach reden we naar Eungella National Park waar we platypussen zagen, ook wel vogelbekdieren genaamd, en er zaten ook vrolijke schildpadden rond te zwemmen :). (We hebben de platypus je groetjes gedaan, Guido!)
Na Eungella reden we naar Noosa National Park, waar we 'almost certainly' koala's zouden zien. Aangezien we er nog geen gezien hebben in het wild was dit dus de uitgelezen kans. Een bord gaf aan dat je ze eerder kan ruiken dan zien, omdat ze een beetje stinken. We hebben heel hard ons best gedaan en heel de tijd rondgekeken en -geroken, maar geen koala te bespeuren... Spijtig! Het park zelf lag naast de zee met schitterende uitzichten en was wel de moeite, ondanks mijn ontgoocheling :).

Van Noosa naar Eumundi, naar de grootste markt van Australie in een godvergeten klein dorp. Niets gekocht, wel rondgewandeld :) En van daar dan via de Sunshine Coast en een omwegje langs de beboste bergen en groene valleien van het Hinterland verder naar het zuiden. Gisteren beklommen we de Glasshouse Mountains. Vandaag zijn we in Brisbane. We schatten rond half juli terug in Sydney te zijn, om er meteen te gaan werken (in dat bedrijf waar we in februari werkten). We hebben een nieuwe registratie (rond de 800 dollar) nodig voor de auto, voor we die kunnen verkopen, maar eerst hebben we dat geld nodig natuurlijk :) En in die anderhalve maand verkopen we dan onze auto, regelen we alles wat nog gedaan en afgesloten moet worden en plannen we een tussenstop in Taipei voor een dag of tien voor we terug naar Belgie afzakken. Nog een strak schema dus :)

Veel groetjes!

Tine

2 opmerkingen:

  1. ik ruik die koala's tot hier en jullie zien ze nie ofwa , grtjs vake

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nog steeds heb ik geen pc, en jullie blog niet kunnen volgen begon stilaan op mijn systeem te wereken ... tot ik het lumineuse idee kreeg om gewoon op vaken zijn pc te kijken naar jullie reiservaringen ... wat een geluk dat dit idee in mijn hoofd sproot!!! :-) wat heb ik undertussen allemaal al gemist seg! gelukkig was ik héél vlug zo snugger van dit probleem bij de pootjes te nemen .. ;-) allé ja, ik ben gewoon blij dat ik het weer kan volgen ;-) groetje en doe de stinkies de groeten van mij! jullie krijgen een kuz, ok?!

    BeantwoordenVerwijderen